افزایش حجم بازرگانی خارجی ایران و آلمان در سال ۲۰۲۰ | اقتصاد | DW


شیوع کرونا و تحریم‌های اقتصادی مانع از بهره‌گرفتن کامل از ظرفیت بازرگانی خارجی بین دو کشور آلمان و ایران شده است. خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۶ فوریه (۲۸ بهمن) با انتشار گزارشی از برلین، آخرین آمار مربوط به بازرگانی خارجی دو کشور ایران و آلمان را منتشر کرده است. به کانال سافتی من وله فارسی در تلگرام بپیوندید در این گزارش آمده که آلمان در سال گذشته میلادی به‌رغم محدودیت‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و به‌رغم شیوع کرونا میزان خرید کالای خود از جمهوری اسلامی ایران را افزایش داده است. افزایش حجم بازرگانی دو کشور بر اساس آمار منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی ایران و آلمان، میزان واردات آلمان از آن کشور در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۱۹ رشدی ۳۰ درصدی داشته است. شرکت‌های آلمانی در سال ۲۰۲۰ اقدام به واردات کالا به میزان ۲۷۳ میلیون یورو از ایران نموده‌اند. این در حالی است که میزان صادرات آلمان به ایران نیز در سال گذشته رشدی کمتر از یک درصد داشته است. اتاق بازرگانی ایران و آلمان اعلام کرد که در سال گذشته میلادی جمهوری اسلامی ایران کالاهایی به ارزش یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون یورو از آلمان وارد کرده است. به این ترتیب، آلمان با فاصله زیاد از سایر کشورهای اروپایی اصلی‌ترین صادر کننده کالا به ایران به شمار می‌آید. ایتالیا با صاداراتی معادل ۵۶۱ میلیون یورو پس از آلمان در رتبه دوم قرار دارد. به کانال اینستاگرام سافتی من وله فارسی بپیوندید کشورهای هلند ۳۶۳ میلیون یورو و فرانسه ۲۵۴ میلیون یورو در سال گذشته ۲۰۲۰ به ایران کالا صادر کرده‌اند. خبرگزاری رویترز در ادامه مینویسد به علت تحریم‌های پیش‌بینی شده از سوی آمریکا، کشورهای دیگر از انجام معاملات اقتصادی با ایران منع شده بودند. افزون بر آن، تحریم‌ها مانع از تراکنش‌های مالی بین ایران و کشورهای دیگر شده است. میشائیل توکوس، رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان ابراز امیدواری کرده است که در سایه بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های اقتصادی ایران، حجم بازرگانی ایران و آلمان در سال جاری میلادی بهبود بیشتری بیابد. این در حالی است که بر سر بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها همچنان موانع بسیاری وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *