نتایج یک پژوهش: طبقه متوسط آلمان در حال فروپاشی است | اقتصاد | DW
بر اساس نتایج یک تحقیق مشترک توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اروپا و بنیاد برتلزمن در آلمان، ۷۰ درصد از جمعیت کشور آلمان در سال ۱۹۹۵ به طبقه متوسط درآمدی تعلق داشتند اما این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۶۴ درصد کاهش یافته است. در این بین، بخشهای پایینتر در طبقه متوسط که درآمد کمتری داشتند، آسیب بیشتری دیدهاند؛ از جمله آنها میتوان به افراد مجرد با درآمد خالص ماهانه ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ یورو و همچنین خانوادههای شامل دو فرد بزرگسال و دو کودک با درآمد ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در ماه اشاره کرد. پاندمی سقوط طبقه متوسط را تشدید کرده است این تحقیق نشان میدهد که تنها بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ حدود ۲۲ درصد از افراد در سن کاری ۱۸ تا ۶۴ ساله، جزو افراد با درآمد پایین و فقیر بودند و یا در معرض خطر فقر قرار داشتند. نشانههایی وجود دارد که این شرایط با آغاز شرایط پاندمی، بدتر شده است چرا که بسیاری از افراد با درآمد متوسط، شغل خود را از دست دادند. طبق یافتههای این تحقیق، ۸ درصد از افرادی که پیش از وضعیت پاندمی، شاغل بودند در ژانویه سال ۲۰۲۱ درآمدی نداشتند. در مقایسه با ۲۵ کشور دیگر عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، طبقه متوسط تنها در سه کشور سوئد، فنلاند و لوکزامبورگ با شدت بیشتری نسبت به آلمان سقوط کرده است. بهویژه جوانان آسیب بیشتری دیدهاند به طوری که سهم جوانان ۱۸ تا ۲۹ سالهای که پیشتر به طبقه متوسط تعلق داشتند، به طور متوسط بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است. این موضوع همچنین از یک جنبه بیننسلی هم برخوردار است. ۷۱ درصد از متولدین سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۴ پس از ورود به زندگی کاری خود، جزو طبقه متوسط قرار گرفتند اما تنها ۶۱ درصد از متولدین بین سالهای ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۶ از چنین شرایطی برخوردار شدند. همچنین، احتمال کمتری برای مردم در شرق آلمان وجود دارد که به طبقه متوسط درآمدی وارد شوند و در این طبقه باقی بمانند. درآمد بد و آموزش کم آموزش روز به روز اهمیت بیشتری مییابد به طوری که نسبت افراد ۲۵ تا ۳۵ ساله با سطح آموزش پایین یا متوسط که به طبقه متوسط راه پیدا میکنند، به میزان روشنی کاهش یافته است. دلیل دیگر برای کوچکتر شدن طبقه متوسط در آلمان، کاهش شدید درآمدها است که سالهاست در بسیاری از زمینههای کاری همچنان ادامه دارد. یک ششم از افراد شاغل تماموقت که در خانوادههای طبقه متوسط زندگی میکنند، در بخشهایی با دستمزد کم مشغول به فعالیت هستند. این نسبت برای کارمندان در گروه شغلهای کم درآمد، حتی چهاربرابر بیشتر است. این تحقیق میافزاید: «بزرگ بودن بخش کمدرآمد، همچنین شرایط افرادی را که درآمدهای کمتری دارند، تضعیف میکند زیرا مشاغل کمدرآمد به ندرت میتوانند همچون پلهای برای دستیابی به مشاغل با درآمد بهتر باشند». سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و بنیاد برتلزمن برای تقویت طبقه متوسط، خواستار رفع موانع در بازار کار هستند. از جمله، کارمندان پارهوقت باید از فرصتهای بیشتری برای آموزش برخوردار شوند. همچنین، گستره و کیفیت مشاغل زنان باید بهبود پیدا کند. در مشاغلی که بیشتر کارمندان را زنان تشکیل میدهند، همچون مراقبت از بیماران، دستمزدهای بیشتری باید پرداخت شود.زنان بسیار بیشتر از قبل کار میکنند اما اغلب با دستمزدهای کمتر و در مشاغلی که شایستگیشان بسیار بیشتر از چنین شغلهایی است. برای قرار گرفتن در طبقه متوسط، به طور فزایندهای به یک درآمد خوب دیگر، نیاز است. نویسندگان این تحقیق در پایان مینویسند: «اگر میخواهیم طبقه متوسط را تقویت کنیم، باید دامنه و کیفیت مشاغل زنان بهبود یابد».
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها آلمان ۸۲ میلیون نفر جمعیت دارد. هر چند تک تک افراد این سرزمین با یکدیگر متفاوتند، اما با این همه در بسیاری از ویژگیها و خصوصیات با یکدیگر اشتراک دارند. زندگی یک شهروند آلمانی معمولا چگونه میگذرد؟
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها یک مرد عادی آلمانی با قد ۱ متر و ۷۸ سانتیمتری و موهای بلوند تیره است. این مرد طبق لیست غیر رسمی که از سال ۱۸۹۰ تهیه شده عموما پتر، توماس، میشائیل، اندریاس یا ولفگانگ نام دارد و در روز ۴ هزار تا ۱۲ هزار کلمه از دهانش خارج میشود.
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها یک زن عادی آلمانی ۷ سانتیمتر از یک مرد عادی آلمانی کوتاهتر است. این زن عموما طبق لیست غیر رسمی که از سال ۱۸۹۰ تهیه شده، اورزولا، کارین، هلگا، زابینه یا اینگرید نام دارد، ۱ متر و ۶۸ سانتی متر قدش است و روزانه ۲۳ هزار کلمه از دهانش خارج میشود.
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها آلمانیها معمولا ساعت ۲۳ به رختخواب میروند و حدود ساعت ۶ صبح بیدار میشوند. از هر دو نفر، یکی به مدت پنج دقیقه بیشتر در تخت میماند. ۵۳ درصد آلمانیها به پشت میخوابند.
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها در ساعت ۷ و ۱۵ دقیقه صبح به طور معمول در خانه آلمانیها میز صبحانه آماده است. در آلمان مرسوم است که ناهار یک وعده غذای گرم و شام یک وعده غذای سرد باشد.
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها یک آلمانی در طول عمرش به طور متوسط ۴۹۲ کیلوگرم قهوه مصرف میکند. سرانه سالانه مصرف قهوه در این کشور به طور متوسط ۱۴۶ لیتر است.
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها با در نظر گرفتن محصولاتی که دربرگیرنده تخم مرغ هستند، یک آلمانی هر سه روز یکبار یک عدد تخم مرغ میخورد که این رقم در نهایت تا پایان عمرش به ۱۶۲۶۹ عدد میرسد. هر آلمانی به طور متوسط سالانه ۶ کیلو کره، ۶۵ کیلو سیبزمینی، ۹۵ کیلو سبزیجات و ۵۹ کیلو گوشت مصرف میکند.
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها آلمانیها در سال ۸۰۰ میلیون عدد سوسیس با سس کاری میخورند. این غذا محبوبترین غذا در این کشور به ویژه در رستورانهای ادارات محسوب میشود.
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها هر آلمانی به طور متوسط در سال ۹۰ تا ۱۱۰ لیتر آبجو مینوشد. ۱۴ درصد مردان آلمانی اذعان کردهاند که هر روز آبجو مینوشند.
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۵ میلیون آلمنی در مجموع ۷۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بار و حداقل ۵ روز در مسافرت بودهاند. آلمانیها بطور کلی عاشق مسافرت هستند و در سال ۲۰۱۸ در مجموع ۷۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو هزینه سفر خود کردهاند.
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها یک شهروند عادی آلمانی در طول عمرش اندکی بیش از یک و نیم تن زباله الکترونیکی از خود به جای میگذارد. ازجمله ۲۵ گوشی تلفن همراه، ۱۱ دستگاه قهوهجوش، ۸ توستر و ۹ دستگاه جاروبرقی.
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها یک آلمانی در طول عمرش به طور متوسط نزدیک به ۱۰ دستگاه خودرو عوض میکند که این تعویض به طور متوسط هر شش سال یکبار صورت میگیرد.
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها یک آلمانی به طور متوسط دو بار در روز مسواک میزند. او در طول عمرش ۱۴۷ عدد مسواک مصرف میکند.
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها یک آلمانی به طور متوسط روزانه سه ساعت و نیم تلویزیون تماشا میکند. تماشای تلویزیون عموما از ساعت ۱۸ آغاز میشود. تقریبا ۹۰ درصد آلمانیها روزانه پای تلویزیون مینشینند.
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها یک آلمانی سیگاری به طور متوسط ۱۴۰ هزار و ۳۶۱ نخ سیگار در طول زندگیاش میکشد. او بیش از ۱۲۰ هزار یورو خرج کشیدن سیگار در عمرش میکند.
ویژگیها و عادتهای برجسته آلمانیها یک مرد آلمانی به طور متوسط ۷۷ سال و یک زن آلمانی ۸۳ سال عمر میکند. هر آلمانی سالانه بیش از ۱۷ بار به پزشک مراجعه میکند. گروه خون اکثر آلمانیها A است. نویسنده: SN